Відкрий нові можливості!

Жити без страху

 

 

Як уникнути деструктивного впливу ЗМІ на психіку
Чим довше я живу, тим більше переконуюсь у правоті приказки «Мій дім – моя фортеця». І застосувати її можна не тільки до місця нашого фактичного проживання, будинку чи квартири, а й до нашої свідомості. Нині цю фортецю штурмують з усіх боків: інтернет, телебачення, радіо, газети, реклама. Засоби масової інформації дикою лавиною обрушують кожного з нас свої повідомлення. Як уберегти себе від негативних потоків інформації? Як без шкоди для психіки сприймати новини, що транслюються? Як сформувати навичку об'єктивного спостерігача? Як не втратити дух оптимізму на тлі світових катастроф та криз? Я спробую відповісти на ці питання, спираючись на дослідження психологів та особистий досвід, тому що мені вдається поєднувати роботу журналіста з діяльністю психолога.

Як уникнути деструктивного впливу ЗМІ на психіку


Чим довше я живу, тим більше переконуюсь у правоті приказки «Мій дім – моя фортеця». І застосувати її можна не тільки до місця нашого фактичного проживання, будинку чи квартири, а й до нашої свідомості. Нині цю фортецю штурмують з усіх боків: інтернет, телебачення, радіо, газети, реклама. Засоби масової інформації дикою лавиною обрушують кожного з нас свої повідомлення. Як уберегти себе від негативних потоків інформації? Як без шкоди для психіки сприймати новини, що транслюються? Як сформувати навичку об'єктивного спостерігача? Як не втратити дух оптимізму на тлі світових катастроф та криз? Я спробую відповісти на ці питання, спираючись на дослідження психологів та особистий досвід, тому що мені вдається поєднувати роботу журналіста з діяльністю психолога.

 

 

ЗМІ сьогодні – це потужний чинник на психологічний, соціальний стан людей. Особливо великий ступінь його впливу на молодь – аудиторію з незміцнілою самосвідомістю і світоглядом, що формується. Недавно прочитала результати дослідження, що інформаційні телепрограми, які висвітлюють світові новини, не викликають у телеглядачів задоволення від обізнаності. Скоріше навпаки. У 60% людей виникає тривога, у 49% – страх, у 45% – розчарування. Таким чином, стає зрозумілим, що ЗМІ (зокрема ТБ) не лише не виконують свою пряму функцію – передачу інформації, а стають деструктивним фактором у житті споживачів інформаційної продукції.


Будь-яка інформаційна комунікація здійснюється кимось, для когось чи чогось. За будь-яким повідомленням стоїть якась мета, поставлена окремою людиною чи соціальною групою. Ми не заглиблюватимемося в роздуми на тему заангажованості ЗМІ. Але ми маємо чітко розуміти, що початкова функція ЗМІ «інформувати» змістилася до полюса «формувати думку». І для цього широко використовуються методи, що впливають на прийняття рішень, маніпулювання свідомістю, створення стереотипів тощо.


Таким чином, засоби масової інформації впливають на кожну людину та на суспільство в цілому. Вони формують певні однакові емоції і спонукають до певних дій як негативного, так і позитивного характеру. ЗМІ - це інструмент для формування громадської думки, тобто масової свідомості, що виражає те чи інше ставлення до дійсності.

 

Для прикладу візьміть будь-яку соціальну, політичну чи економічну проблему та розгляньте її з погляду Вашого ставлення до неї та з погляду громадської думки. Наприклад, світова фінансова криза. З моєї особистої позиції криза – це закономірна подія, яка є абсолютно нормальною. І це підтверджено і економічною наукою, і історичними процесами. Громадська думка, сформована ЗМІ навколо цієї проблеми, далеко не така оптимістична, як моя. І тепер ми підходимо до головної думки цієї статті. Як зрозуміти, чи потрібно Вам змінювати свою власну думку та приєднуватися до загального настрою чи залишитися при своєму?


Коли Ви отримуєте чергову дозу інформації, спробуйте відчути, що відбувається. Якщо Ви емоційно залучилися, переживаєте сильніше, ніж раніше, відчуваєте страх, тривогу, запитайте себе: «Як ця проблема стосується особисто мене?». Наприклад, Ви почули інформацію про величезні черги у податкових інспекціях та підприємців, позбавлених нормальних умов для подання звітності. І розхвилювалися. Поставте собі запитання: «Як ця проблема стосується особисто мене?». І Ви розумієте, що не є підприємцем, і Вам не потрібно складати звіти. Як наслідок, немає підстав для тривоги, страху чи гніву, які були нав'язані інформаційним повідомленням. У такому разі ці емоції мають відступити. Можуть залишитись якісь їхні прояви, і це нормально, бо ми соціальні за своєю природою. Нам властиво виявляти співчуття та співпереживання.


Тестуючи інформацію у цей простий спосіб, Ви навчитеся чітко відокремлювати свої переживання від вірусу громадської думки, нав'язаного ЗМІ. І поступово виробите звичку фільтрувати потоки, не включатись у маніпуляції, жити своїм життям, мати свою думку. Тоді Ваш будинок буде не оборонною фортецею та форпостом на кордоні з негативом, а адекватною реальністю, в якій Ви житимете без страху.

 

Тетяна РЕЙХ, практикуючий психолог, журналіст

 

Схожі новини
Коментарі

Информация

Посетители, находящиеся в группе Гости, не могут оставлять комментарии в данной новости.